(Részletek az 1986-os jubileumi évkönyv technika témájú fejezetébõl)
Írta: Király László
Mit gondol a tisztelt Olvasó, honnan származnak
a következõ sorok:
"A tanuló a második év végén ...
tanulja meg alkotó módon szintetizálni a szaktárgyakban
tanult ismereteket, szokja meg a rendszerszemléletû, komplex gondolkodásmódot."
Téved, ha Németh László pedagógiai kísérletei
jutnak az eszébe, vagy a jövõ század iskolájának
elvárásait olvassa ki belõlük. Az idézet a
jelenlegi gimnáziumi technika tantárgy egyik tantervi követelményét
emeli ki.
A technika tárgy "újszülött", ezért
hiába keresné a korábbi évtizedek gimnáziumi
tantárgyainak sorában. Életrehívója századunk
második felének robbanásszerû technikai fejlõdése.
Hazánkban a gazdaság irányítói - az importált
technikai rendszerek alacsony hatékonyságú mûködtetését
látva - a hetvenes évek elején fogalmazták meg elõször
a technikai alapmûveltség hiányát. Hamarosan politikai
döntés született arról, hogy a technikai kultúra
alapjainak lerakását meg kell kezdeni az iskolákban. A
konkrét tennivalókat az a program rögzítette, amelyet
a Magyar Tudományos Akadémia és az Oktatási Minisztérium
technikai munkabizottsága dolgozott ki Pál Lénárd
akadémikus vezetésével. 1978-ban megkezdõdött
a tantervek és tankönyvek kipróbálása. Budapesten
az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, Debrecenben pedig
a Kossuth Lajos Tudományegyetemen öt féléves kiegészítõ
szak nyílt meg a technika tanítására vállalkozó
középiskolai tanárok számára. 1982-ben a nappali
tagozaton is megkezdõdött a tanárképzés. 1981
szeptemberében az ország minden gimnáziumában tanítani
kezdték az új tárgyat.
Sokan a technika közvetlen elõdjének - a nevében nagyigényû
- politechnikai képzést tartják, amely végül
a szükséges feltételek hiányában gyakorlati
foglalkozássá vált, és elavuló szakismeretek,
gyakorlati fogások tanítására korlátozódott.
Ezek a kudarcok - érthetõen - bizalmatlanságot keltettek
az új tantárggyal szemben. A technikát tanító
tanároknak mind a mai napig küszködniük kell az elõítéletekkel,
a félreértésekkel.
"Miért nem tanítják meg a gyerekeket praktikus,
a háztartásban is jól használható ismeretekre?"
- kérdezik.
"Szemünk elõtt zajlik a mikroelektronikai forradalom, amely
a számítástechnika, az informatika, a robottechnika kifejlesztésével
a termelési folyamatok automatizálását teszi lehetõvé.
Miért nem számítástechnikát tanítanak
technika helyett? Miért nem a mikroelektronika alapjait ismertetik meg
a tanulókkal?" - értetlenkednek a szülõk,
de gyakran még a nem technika szakos pedagógusok is.
A félreértések egyik forrása a technika értelmezésében
keresendõ. A technika definíciója az oktatásügy
szakembereinek sohasem terminológiai, hanem tartalmi kérdés.
A legtöbb mûvelt magyar állampolgár fejében
az a technikakép alakul ki, amelyet a Magyar Értelmezõ
Szótár így fogalmaz meg: "A technika a mûszaki
és a természettudományok eredményeinek az anyagi
javak termelésében való alkalmazása." Vagyis
leegyszerûsítve a technika gyakorlati eljárások és
eszközök összessége.
...
Ezért leszögezhetjük, hogy a nemzetek versenyében
csak akkor állhatjuk meg a helyünket, ha megkülönböztetett
figyelmet fordítunk a munkába lépõ generációk
innovációs készségének fejlesztésére.
Az ipari forradalom létszükségletté teszi az életpályák
mobilitását és - mint már korábban említettük
- a globális (rendszerszemléletû) gondolkodásmódot,
amelyet azonban csak a magasabb, fogékonyabbá tevõ kulturális
alap tesz lehetõvé.
Ezeknek a feladatoknak a megoldása nem gyömöszölhetõ
be a hagyományos tantárgyak keretébe. Szükség
van egy olyan tárgyra, amely a technikai kultúra megalapozását
végzi, és közben rendszerszemléletre nevel. Ez a tárgy
a technika. A tárgynak tehát nem szûkebb értelemben
vett oktatási, hanem szélesebb értelemben vett kulturális
funkciója van.
A technika gyors változása miatt az egyik legnagyobb gondunk jelenleg
az eredeti tantervek és tankönyvek megújítása,
illetve korrekciója. Ugyanakkor a tantárgy tanításához
szükséges technikai apparátus elõteremtése
sem kis feladat.
A tárgy bevezetése óta eltelt évek alatt azonban kikristályosodtak azok az alapelvek, amelyeket a permanens változások nem érinthetnek. Ezek a következõk:
a) A tantárgynak a technika alapelveit, módszereit és szemléletét és nem elavuló szakismereteket kell bemutatnia, megtanítania.
b) Tanítása során nem érvényesülhet a kizárólagos mûszaki szemléletmód, amely csak a technikai rendszer struktúráját és funkcióját vizsgálja. A technikát sokféle dimenzióban (természeti, humán, történeti stb.) kell láttatni.
c) A tanítási órák célszerûen választott ismeretanyagával, módszereivel rendszerszemléletre kell nevelnünk tanítványainkat. Így érhetõ majd el, hogy tanulóink környezetbarátokká (nem pedig környezetvédõvé) válnak!
d) Mivel a technika - mint már említettük - nem szakismereteket, hanem alapvetõ elveket, módszereket szemléltet, ismertet meg, ezért elengedhetetlen tanításában a történeti szemléletmód.
e) A mûveltség nemcsak tudást jelent, hanem tudásunk határainak ismeretét is, ami igényli a másokkal való együttmûködést, a mások szempontjainak figyelembevételét. Ezért igen fontos feladat a tanulók kommunikációs,kooperációs is adaptációs készségének fejlesztése is a technika órán.
f) Mivel a technika feladata nem a megismerés, hanem az alkotás, ezért legfontosabb feladata a kreativitásra nevelés.
g) A mikroelektronika eredményeinek alkalmazása létszükséglet. Ezért a gyakorlatok, a komplex munkák anyagában szerepelnie kell az integrált
áramköri hálozatok tervezésének, a számítógépes mérés- és adatfeldolgozás, a programozás, a kibernetika (a vezérlés és szabályozás) alapjainak.
h) A számítástechnika tanítása csak eszköze és nem célja a technika tanításának. (A számítógép feladatorientált, nem önmagában létezik, hanem valamilyen rendszer része!)
E rövid tantárgyismertetõ után talán
nem tûnik szerénytelenségnek tisztelt Olvasónk, ha
bemutatom munkaközösségünket, vázolom munkánkat,
terveinket.
Iskolánkban öt matematika-fizika szakos tanár végezte
el a technika kiegészítõ szakot is. (1982-ben Farkas
István, 1983-ban Lõrentei Tamás az ELTÉ-n,
1985-ben Horváth Péter, Király László
és Varga Vince a KLTE-n szerzett technika szakos diplomát).
A Lovassy László Gimnázium az egyetlen iskola jelenleg az országban, ahol ennyi technika szakos tanár dolgozik. A tárgy bevezetése óta eltelt évek az útkeresés, a kísérletezés, a tárgy eredményes tanításához szükséges módszertani kultúra megszerzésének évei voltak számunkra.
Két évvel ezelõtt megjelentek iskolánkban
a személyi számítógépek is. Létezésük
gyökeres változások elindítójává
vált a technika tanításában. Ma már 10 darab
számítógép áll rendelkezésünkre,
és segíti a számítástechnika alapjainak elsajátítását
a technikacírákon, szakkörükön. Tanítványaink
igen eredményesen szerepeltek az országos számítástechnikai
versenyen, a KOMÁL számítástechnikai rovatának
feladatmegoldcí versenyén is többen dicséretet kaptak.
Elismeréssel szólt munkánkról az egyik szakköri
foglalkozást megtekintõ, oktatási szakemberekbõl
álló nyugatnémet küldöttség vezetõje
is. E látogatás egyik eredményeként jó úton
halad a szakmai kapcsolat kiépítése a duisburgi (NSZK)
Mercator Gimnasiummal.
A gimnázium vezetõ szerepet játszik megyénkben a
számítástechnikai tanártovábbképzésben
is, Lõrentei Tamás kolléga irányításával.
Szeretnénk a számítógépet
valódi szerepében: a monoton, algoritmizálható emberi
munka automatizálásának eszközeként bemutatni
tanulóinknak. Ehhez az elsõ lépéseket már
megtettük. Lõrentei Tamás kolléga számítógépes
demonstrációs mérést dolgozott ki. (Eszköze
2. díjat kapott a szegedi fizikatanári ankéton.) Horváth
Péter kolléga irányításával egy számítógéppel
vezérelhetõ jármû modellje készül. Iskolatechnikusunk,
Pásztory György mûhelyében a logikai tervezés
elemeinek tanítását segítõ integrált
áramköri panelek építésével foglalkozik.
Nemrég sikerült beszereznünk a számítógépes
mérésautomatizálást lehetõvé tevõ
interfészrendszert, amelyet áz ELTE Általános Technika
Tanszékének munkatársai fejlesztettek ki.
A tantárgy elméleti anyagának szemléltetéséhez
megkezdtük egy videofilmtár kiépítését
is. Terveink között szerepel egy mérõhelyekkel, mûszerekkel,
számítógépekkel felszerelt számítástechnikai-kibernetikai
laboratórium kialakítása.
Munkánk legnehezebb része a tanítási
órákon folyik. Reméljük, hogy tanítványaink
eligazodnak majd korunk bonyolult természeti-társadalmitechnikai
kapcsolatrendszerében, és harmonikusabban alakítják
azt a világot, amelyet sok-sok ellentmondásával, problémájával
együtt tõlünk, felnõttektõl örökségül
megkapnak.
Összeállította: Lõrentei Tamás
1., A következõ összeállítás a 70-es évek végétõl a 90-es évekig mutatja be a Lovassy László Gimnáziumban használt és mérésekre alkalmazott hardver-eszközöket és leírásukat
Év |
Leírás |
Kép |
1979 |
EDS-kártya alapú logikai építõkészletek: 2; 3; 4 bemenetû ÉS- és VAGY-kapu, inverter |
|
1981? |
Cellatron típusú NDK számítógép: mágnesdobos RAM, konzolírógép, lyukszalag |
|
1982 |
PTK-1050 programozható kalkulátor |
|
1983 |
Az elsõ mikrogépek nagyjából egyidõben |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
||
1984 |
TTL digitális labor az iskolatechnikussal közös tervezésben és kivitelezésben |
|
1985-86 |
További számítógépek |
|
|
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
1987? |
Egységesítés: |
|
1988 |
Az elsõ PC XT. |
|
1990 |
Az elsõ PC-terem: 6 db XT és 1 db AT 286 (1 MB RAM, 20 MB merevlemez!), ami Novell-szerverként funkcionált |
2., Mire használtuk az eszközöket?
Az EDS-kártyás készlettel fizika szakkörön a logikai áramkörök alapjaival ismerkedtek a tanulók. A legnagyobb élmény számomra annak a két diáknak a kezdeményezése volt, akik mind az 5 készlet felhasználásával (kb. 25 kg hardver 0,5 köbméter térfogatban) - a készletek korlátainak ötletes átlépésével - kétbites összeadót építettek.
A Cellatron gépet egy ipari vállalat vetette le, és használható állapotban, egy alagsori teremben összeállítva az iskolának ajándékozta. Hozzáértés hiányában legfeljebb a lyukszalagon készen kapott programokat tudtuk futtatni, amivel legjobb esetben is csak azt lehetett bemutatni, hogy létezik programvezérelt gép. A berendezés késõbb a szakkörösök által elõállított eszközök illetve a késõbbi PC-s terem asztalainak alapanyagául szolgált.
Egy úgynevezett pedagógiai kísérlet révén az iskolába került 40 db PTK 1050 (eredetileg Texas Instruments 57 Programable) típusú kalkulátor. A gépek egy nem matematika tagozatos osztály tanulóihoz voltak rendelve, de alkalmanként vagy rövidebb periódusokra a tagozatosok rendelkezésére álltak. Ezeken a kalkulátor használatát és egyfajta alacsony szintû programozást lehetett bemutatni, megtanulni. Késõbb a gépi nyelvû programozás elõkészítéséhez is használtuk szakkörön.
Az elsõ mikrogépek tanítási órán
még csak ritkán szerepeltek, fõ felhasználásuk
szakkörön és a délutáni kötetlen alkalmakon
volt. Ki-ki érdeklõdése szerint játszott vagy
programozott rajtuk. A játékosok egyre inkább háttérbe
szorultak. Nagy elõrelépést jelentett az elsõ assembler
megjelenése, amivel kezdetét vette a Z80 processzor gépi
nyelvének megismerése, és az érdeklõdõk
elleshették a rendszerprogramozók adattárolási,
vezérlési megoldásait.
A matematika tagozaton technika órán szerepelt a számítástechnika. A tanárok érdeklõdésük és elõismereteik szerint a matematikai algoritmusok programozásától a tipikus számítástechnikai feladatokon (kiválasztás, rendezés, indexelés stb.) keresztül bizonyos egyszerû hardvereszközök vezérléséig sokféle eljárást tanítottak. A Nemes Tihamér Országos Középiskolai Számítástechnikai Verseny országos döntõjének résztvevõi között többször szerepelt az iskola egy-egy tanulója.
Az informatika tantárgy jelentÅ‘sége az utóbbi években egyre nagyobb, sok területe hozzátartozik az általános műveltséghez. Persze gondolhatnánk akár azt is, hogy ma már az óvodás korú gyerekek is remekül kezelik a számÃtógépek, okostelefon –ami ugyancsak számÃtógépnek tekinthető– különféle alkalmazásait, hogy nincs is szükség az oktatásukra. De egy fontos dolgot ne felejtsünk el: a különféle tartalmakat lehet úgymond fogyasztani, de elÅ‘ is kell Å‘ket állÃtani, legyen akár egy weboldal vagy a kedvenc alkalmazásunk. Erre pedig azok lesznek képesek, akik megfelelÅ‘ képzést kapnak, és találkoznak komplex feladatokkal, amiket képesek önállóan megoldani. A Lovassy Gimnáziumban az informatika órákon arra törekszünk, hogy a diákjaink ne csak fogyasztani, de előállÃtani is képesek legyenek különféle tartalmakat.
Minden hozzánk bekerülÅ‘ diákunk számára biztosÃtjuk legalább a középszintű érettségire felkészülést. Ez azokra az osztályokra vonatkozik, akik nem informatika specializációra járnak hozzánk. Itt az elsÅ‘ 3 tanévben van informatika óra, de a tananyag zömét az elsÅ‘ elÅ‘készÃtÅ‘ évben sajátÃtják el a diákok, hiszen itt több órájuk van mint az ezt követÅ‘ 2 évben összesen. Ezután érettségit legelÅ‘bb a 11. évfolyam végén tehetnek vagy utána 12-esként. Jelenleg, aki ötösre érettségizik a tantárgyból, az ECDL bizonyÃtványt kaphat egy egyszeri regisztrációs dÃj megfizetése után.
Az iskolában lassan 30 éve működik az informatika tagozat, az ide járó diákokat a komplex probléma megoldási készségek fejlesztésén túl emelt szintű érettségire is felkészÃtjük. Itt az algoritmizálás és programozás eszközeivel összetett feladatok megoldását is elsajátÃtják a tanulók a megfelelÅ‘ alkalmazói és elméleti ismereteken túl. Ezen a képzésen az informatika oktatás 5 évig tart, az itt végzÅ‘k nagy számban választják informatikából az emelt szintű érettségit majd közülük sokan a Budapesti Műszaki illetve a Pannon Egyetem informatikai, mérnöki képzésein folytatják sikerrel a tanulmányikat.
Több olyan velünk együttműködÅ‘ intézmény van, akik szintén úgy gondolják, hogy fontos a diákok érdeklÅ‘dését még ebben a korban felkelteni az informatika iránt. A Continental 2017-ben már 3. éve szervez LEGO robot szakkört nálunk, a Panonn egyetem pedig már hosszú évek óta biztosÃt a diákjainknak többféle területen szakköri lehetÅ‘séget, hogy ismereteiket az egyetem falai között is bÅ‘vÃthessék.
|
9. nyelvi |
9. |
10. |
11. |
12. |
Össz. |
Érettségi |
matematika tagozat |
3,5 |
1 |
1 |
0 |
0 |
5,5 |
közép |
német nemzetiségi |
4 |
1 |
1 |
0 |
0 |
6 |
közép |
informatika specializáció |
3,5 |
3 |
3 |
2 |
4 |
15,5 |
emelt |
angol/általános |
4 |
1 |
1 |
0 |
0 |
6 |
közép |