Írta: Békefi Zsuzsanna
A matematikatanítás a középiskolai
oktatási-nevelési folyamat része A matematikatanítás
során a tanár (ki?) a tanulónak (kinek?) valamilyen úton-módon
(hogyan?) matematikai ismereteket (melyeket?) közvetít (biztos ez?),
hogy aztán a tanuló ezen ismeretek birtokában képes
legyen új matematikai ismeretek befogadására, megalkotására
és azok sokirányú alkalmazására.
A nevelési folyamat - s benne részként a matematikatanítás
is - sokváltozós függvény: függ az oktatási
törvény elõírta keretektõl, az átadandó
ismeretanyagtól, a tanártól - tanárok közösségétõl,
a tanulóktól - tanulók közösségétõl,
a módszertõl. Ezek mind változók. S mi a nevelési
folyamat végsõ eredménye? Nyilván nem az egyes tanulók
neveltségi szintje, hanem az iskola által kibocsátott ifjúság
neveltségi foka - a társadalomba való beilleszkedés
mértéke, a társadalomba való cselekvõ beilleszkedés
minõsége.
...
A közelmúlt két oktatási reformja (1965. és
1979. évi) igen fontos mérföldkõ volt szaktárgyunk
oktatásában.
Az 1965-ös reform elõtt iskolánkban évfolyamonként
1 humán és 3 reál osztály mûködött.
A matematika tanítása során a tanár elõadó
módszere dominált. Az osztályban 2-3 tanuló tudott
együtt haladni a tanár magyarázatával, a többi
tanuló tudásáról nemigen volt (nemigen lehetett?)
a tanárnak információja. Sok volt a megtanulandó
anyag, de ez inkább a memóriát tette próbára,
a logikus készség fejlesztése nem volt középponti
kérdés. A számonkérésben is (pl. az év
végi ún. kisérettségik) a reproduktív ismeret
és készség dominált; az érettségi
vizsga szóbeli része ismert, elõre kidolgozott példasor
is lehetett, az írásbeli érettségi feladatok sokak
számára jelentettek komoly ijedelmet. Érdekes összehasonlítás,
hogy csak a 70-es. évek érettségi vizsgaszabályzata
tartalmazza azt a mondatot, hogy az írásbeli tétel kihirdetésekor
szaktanár nem lehet az iskolában, instrukciókat nem adhat
...
...
Ebben az idõben már mûködött a budapesti Fazekas
Mihály Gyakorló Gimnáziumban a speciális matematika
tagozat, s lehetõség adódott arra, hogy annak mintájára
más iskolákban is hozzanak létre hasonló osztályokat.
Az oktatás irányítói Budapesten 3, vidéken
4 tagozatos osztály mûködését engedélyezték:
Dunántúlon egyetlen spec. mat. osztályt kívántak
indítani. Mivel e tagozatot matematika tanszékkel rendelkezõ
egyetemi városba lehetett csak telepíteni: Pécs, Sopron
mellett Veszprém jött számításba.
Iskolánk akkori igazgatója, Gyüre Attila szívesen
adott helyet a kezdeményezésnek, mert a Knoll János vezette
matematikus munkaközösséget elég erõsnek, az
új iránt fogékonynak látta ahhoz, hogy e megtisztelõ
feladatot elvállalhassa az iskola. A megyei tanács mûvelõdési
osztálya is segítette a tagozat létrehozását.
Az akkori mûvelõdési osztályvezetõ Dr. Kapor
Károly jó pedagógusként látta, hogy a speciális
képzés lehetõségének megragadása fontos
állomása lehet nemcsak e tagozaton tanulók életének,
hanem megélénkítheti az egész iskola oktató-nevelõ
munkáját is. A Veszprémi Vegyipari Egyetem matematikai
tanszékét vezetõ Varga Dezsõ professzor is támogatta
a kezdeményezést.
Az 1967/68-as tanévtõl beindult iskolánkban a speciális
matematika tagozat. Célja az volt, hogy a matematikából
tehetséges, e tárgy iránt fogékony tanulókat
összegyûjtse Dunántúlról, s õket a gimnázium
4 éve alatt korszerû matematikával ismertesse meg. A tárgyból
igazán tehetségeseket irányítsa matematika-igényes
felsõoktatási intézménybe. Fejlessze problémamegoldó
képességüket - önálló problémafelvetésre
szoktassa õket.
...
Indulása óta minden évben sikeres felvételi vizsgával
lehet bejutni iskolánk spec. mat. tagozatára. Vizsgamentességet
élveznek azonban a 7. vagy 8. osztályban úttörõversenyen
legalább városi (vagy régebben járási) szinten
elsõ helyezést elért tanulók. Az általános
iskolai matematikaversenyek színvonala, tartalmi és szervezeti
oldala is sokat változik, ezért ez a vizsgamentesség nem
minden esetben jelent valóban elõnyt. (Több esetben fordult
elõ, hogy vizsgamentes tanulóról derült ki, hogy át
kell irányítani más osztályba, mert a tagozatos
követelményeknek nem felel meg.)
A jelentkezések mennyiségének és minõségének
javítása érdekében különbözõ
formában próbálkozunk a 8. osztályosokkal felvenni
a kapcsolatot. A 3-4. osztályos szakköröseink leveleznek 8.
osztályosokkal, az utóbbi 3 évben ún. próbafelvételit
szervezünk. Iskolánkban tartjuk immár 15 éve a TIT
keretében mûködõ Kis Matematikusok Baráti Köre
8. osztályos szakkörét. A felvételi vizsgán
általán 60-90 fõ vesz részt. Ebbõl kerül
beiskolázásra 30-35 fõ. Az érettségire 28-32
fõ jut el.
...
Tekintsük át, hogyan módosult a matematika órák
rendszere a tagozaton 1967 óta! A kezdeti idõben minden spec.
osztályban heti (6 nap) 10 óra matematika volt. Ez 6 óra
elméletet és 4 óra gyakorlatot jelentett. Az elméletet
az ún. "fõtanár" tanította az egész
osztálynak, a gyakorlatot 2 tanár vezette párhuzamosan
úgy, hogy mindegyikük felváltva (esetleg félévváltás,
témaváltással) tanította hol az egyik, hol a másik
csoportot. A két tanár egyike a fõtanár volt.
A csoportok elosztása az elsõ osztály elsõ félévében
névsor alapján, majd eredmények, illetve munkavégzés
szerint történt (gyorsabb-lassabb csoport). Az I-I I. osztályban
a gyakorlat tananyaga szorosan kapcsolódott az elméleti anyaghoz,
a III-IV. osztályban az egyik gyakorlatvezetõ tanár számítástechnikát
tanított. Az elmélet és gyakorlat - osztályzatok
szerint is - két külön tantárgynak minõsült
mind az órákon, mind pedig a bizonyítványban.
A kezdeti években igen szoros volt az együttmûködés
a vegyipari egyetemmel. Dr. Tomor Benedek adjunktus gyakorlatot vezetett 3 osztályban,
s az egyetemi számítóközpont szívesen állt
az ODRA-1201 gépével tanáraink, tanulóink rendelkezésére.
Ekkor MOST-1, ALGOL, majd a FORTRAN programnyelv alapjait tanulták a
diákok, de elõtte áramköröket, logikai kapukat
építettek. A számítástechnika középiskolai
oktatása ebben az idõben (a b0-as évek végén,
70-es évek elején) kezdõdött. Tanáraink maguk
tervezték a logikai játékok relés modelljeit (Hegyi
László volt ebben nagy mester), tankönyvet pótlcí
jegyzeteket írt Molnár Attila és Farkas István.
Az ELTÉ-n csak a%0-es évek közepén indult számítástechnika-továbbképzés.
A számítástechnikai gyakorlatok az új tanterv bevezetése
(1979) óta beépültek a technika tantárgyba. A programozás
BASIC nyelven történik, s ma már néhány tanulónk
olyan szinten kezeli a saját személyi számítógépét,
hogy bérmunkát is vállal, pl. a megyei könyvtárnak
vagy az OOK-nak.
Az iskolánkban mûködõ spec. mat. tagozat egyes osztályaiban
= különbözõ pedagógiai meggondolásokból
- második osztálytól kezdve kettéoszlott az osztály.
Az egyik csoport folytatta a mat. II. tagozatos munkát, míg a
másik csoport mat. I. tagozattá szervezõdött át.
(A mat. I. tagozaton kevesebb tananyagot kellett megtanítani, természetesen
kevesebb órában.) Ennek egyik elõnye lett az is, hogy minden
órán csak 12-18 fõ tartozott a tanárához,
a csoportok homogénná váltak. Ezt az átszervezést
az 1971/72-es tanévben beiskolázott osztálynál alkalmaztuk
elõször.
Az 1979-ben bevezetett reform óta a tagozat neve ismét speciális
matematika tagozat lett. Országszerte, így nálunk is megszûnt
a mat I. A tanterv lehetõvé tette a csoportbontást már
elsõ osztálytól kezdve. 4 év viszonylatában
a spec. matos óraszám csökkent ugyan, de a hatékonysäg
nem nagyon változott, hiszen 1-1 tanárnak minden órán
csak a fél osztállyal kell foglalkoznia.
Mi élünk is a csoportbontás lehetõségével.
Az elsõ osztálytól kezdve 2 tanár tanítja
a matematikát úgy, hogy a tananyagot két részre
osztjuk, és mindkét tanár - óránkénti
váltásban - tanítja mindkét csoportot. Mindkét
tanár témánként osztályoz, de a bizonyítványban
egyetlen osztályzat szerepel. A csoportokat a régi módszer
szerint alakítjuk ki - indokolt esetben tanulói kérésre
csoportváltoztatást engedélyezünk. A gyorsabb csoportban
az új anyag feldolgozása is gyakran történik önállóan
- kis tanári irányítással - a tanulói produktivitás,
kreativitás alapján: a lassabb csoportba inkább a reproduktív
ismeretszerzés jellemzõ. A tanár irányítása
itt erõteljesebb. A témazáró dolgozatok azonosak.
A tanulók egyéni fejlõdését 4 éves
viszonylatban ez a módszer jobban biztosítja, mint a régi
elmélet-gyakorlat órák rendszere. Sajnáljuk azonban,
hogy az igazán jó, eredeti ötletet tartalmazó tanulói
megoldásokat csak tanári közvetítéssel vihetjük
át egyik csoportból a másikba. Bár sokszor tapasztaljuk,
hogy a"szenzáció" terjesztéséhez nem is
kell tanár.
...
Az 1980-as átfogó felügyeleti vizsgálatot végzõ szakfelügyelõ - Szénássy Mihály - jegyzõkönyvében igen elismerõen szólt a tagozaton folyó munkánkról is, s az egyes tanéveket lezáró ún. záróértekezleti jegyzõkönyvek is elismerik a tavozaton végzett tanári-tanulói tevékenység eredményességét.
Specmatos vélemények a matematika tanításról:
"A tanáraimat nagyon-nagyon becsültem, a
végtelenségig tiszteltem és bíztam bennük.
Amit õk mondtak, az számomra szent volt. Én tõlük
vártam, hogy több legyek, és ezt a legteljesebb rnértékben
megkaptam. A mai eszemmel is így értékelem Õket.
Köszönhetem még ennek az osztálynak azt, hogy mindig
nagy versenyben tartottuk egymást. Tanultunk, gondolkodtunk, jobbak akartunk
lenni. Ez erósen bennem maradt ma is, amikor pedig a világ nem
ilyen körülöttem. A rendszerezés, tiszta leszûrt
gondolkodás, logikus látásmód a matematikán
kívül az élet más területén is hasznomra
vált, áthatja az életemet."
(Laczkó Piroska - 1971-ben érettségizett.)
"A gimnáziumi évek tanulóéveim legszebb
4 évét jelentették. Tulajdonképpen a diákéveimet
jelentették. Sem elõtte, sem utána, az egyetemi évek
alatt sem volt részem a nagybetûs Diákévekben. A
gimnáziumban hasonlóak voltak céljaink, problémáink.
Nem terhelt még bennünket az egyéni útkeresés,
már kezdtünk felnõttek lenni, de az önálló
felnõtt élet még igencsak a távoli jövõt
jelentette. Még viszonylag szabadon kísérletezhettünk,
játszhattunk felnõttesdit. A gimnáziumi évek minden
ember életében ezért meghatározó fontosságúak.
Ezt vagy kihasználjuk, vagy nem, az iskola vagy teret enged ennek, vagy
nem. Nekem a Lovassy megadta ezt a mozgásteret.
A matematikát mindig a természet nyelvének tekintettem,
amelynek segítségével leírhatók a természeti
folyamatok. A tagozatos osztály olyan közösség volt,
ahol az anyanyelvünk mellett a matematika, a természet nyelve is
természetes kellett, hogy legyen."
(Szabó Balázs - 1973-ban érettségizett.)
"Ma is szeretettel gondolok jó néhány tanárunkra,
akik a szakmai tudás átadásán kívül
példamutatásukkal, emberségükkel, hivatásszeretetükkel
mély hatást gyakoroltak rám.
A matematika megtanított logikusan gondolkodni, az ismereteket rendszerezni,
és olyan széles körû tárgyi ismereteket szerezhettem,
ami a felvételi késõbb pedig az egyetemi vizsgaeredményekben
tükrözõdött."
(Pikóné Simon Erzsébet - 1974-ben érettségizett)
"A gimnáziumi 4 év alapvetõen meghatározta
életemet: itt értettem meg, hogy mi fán is terem a matematika,
itt értettem meg az alaposabb precizitást és a felsõbb
tudomány szépségeit. Az nemcsak tanáraim hibája,
hogy sokáig megmaradtam a felszínen, a hatékony és
alapos kutatómunkával csak jóval késõbb ismerkedtem
meg."
(Szalkai István - 1978-ban érettségizett)
"Nekem a matematika tagozat nagyon sokat jelentett. Feltétlenül
hasznosnak érzem a szakkörön, az önképzõkörben
átelmélkedett délutánokat, még ha nem is
emlékszem már mindenre. Nem passzív befogadói voltunk
az ott elhangzottaknak. Minden állítást csak akkor fogadtunk
el, ha már teljesen tisztán le tudtuk vezetni egy már elfogadott
állításból. Külön elméleteket is
gyártottunk magunknak, és ezekbõl új világokat
építettünk fel.
Emlékszem, fel akartuk tárni a telepátia titkait. Fehéregerekkel
akartuk kezdeni a kísérletet. Elõször az alvás
közbeni agyhullámokat mértük volna oszcilloszkóppal.
Sajnos, az MHSZ az oszcilloszkóp használatát a morsevizsga
letételéhez kötötte. Mire néhányan megszerezték
az engedélyt, én már több mint harminc egérrel
küszködtem . . ."
(Bártfai János - 1979-ben érettségizett)
"Tudásomat tekintve az átlagnál jóval nagyobb
hatással volt rám a Lovassy. Igen színvonalas képzést
adott. Kiemelkedõek a matematika, történelem és biológia
tantárgyak.
A BME-re való felvételinél nagy elõnye volt a mat.
tagozatnak. Hogy ott tanultam, annak köszönhetõ, hogy itt az
egyetemen a Matematika Tanszék igazolta, hogy a tárgyból
kiemelkedõ vagyok. Ez az igazolás szükséges volt a
Népköztársasági Osztöndíjamhoz. Amit viszont
hiányolok - lehet, hogy egyéni okai vannak, de-, a magabiztos
öntudatosság érzését itt Budapesten kellett
megszereznem, pedig ezt legalább a gimnáziumi évek alatt
kellett volna. Abból a kicsit nagyszájú, másokat
lehengerelni - de nem lekezelni - próbáló modorból
is kellett volna meríteni valahonnan, amely az életben a j6 értelemben
vett érvényesüléshez szükséges. Ez mindenképpen
fontos egy érettségizett számára."
(Somogyi Henrik - 1981-ben érettségizett)
"Mivel biológus akarok lenni, közvetlenül nem annyira
jelentõs, hogy matematika tagozatra jártam, mivel a biológia
az a természettudomány, ahová a matematikának a
legkevésbé sikerült beépülni. Inkább a
közvetlen fizika-, kémiatanufásban veszem hasznát.
Ismerõs õrdögtõi kevéssé féi
az ember.' Azt, hogy nem taszít a matematikus gondolkodás, tartom
a legnagyobb eredménynek."
(Csitári Gábor - 1983-ban érettségizett)
"Az iskolának volt egy bizonyos szigora, ami a gimnáziumok
többségére nem jellemzõ. Hogy egy példát
említsek, idézem Knoll János igazgató egyik tanévnyitón
elhangzott beszédébõl: Ezután az órának
nem lesz számon kérõ része - az egész óra
számonkérés lesz.' A tanulók bármennyire
nem akartak tanulni, azért kissé kényszerítve voltak.
Elõször nehéz volt, de késõbb egy idõ
után természetes lett. Ez annyit jelentett, hogy a munkavégzést
(tanulást), illetve azt, hogy kell tanulni, az ember természetes
kötelességének érezte.
Az iskola magas szintû matematika oktatása meghatározta
pályaválasztásomat. Az átlagosnál több
ismeretet sikerült szereznem, ez nagy segítséget ad az egyetemen
a matematika tanulásában, és meg is könnyíti
azt."
(Szalay László - 1983-ban érettségizett)
Ennek a képzési formának a célja, hogy a tanulók életkori sajátosságainak megfelelÅ‘ mértékben, de intenzÃv módon juthassanak el a matematikai ismeretekhez. FejlÅ‘djön a tanulók absztrakt és szimbolikus kommunikációs képessége úgy, hogy alkotó módon tudják alkalmazni a tudomány eredményeit, és késÅ‘bbi tanulmányaik során képesek legyenek arra, hogy a szimbolikus nyelvet magasabb szinten művelni is tudják.
Óraszámok a képzés során:
|
9. nyelvi |
9. |
10. |
11. |
12. |
matematika |
2,5 |
5 |
5 |
7 |
7 |
Összóraszám: |
90 |
180 |
180 |
252 |
210 |
A 12-13. évfolyamban olyan anyagrészek is szerepelnek (például az analízis elemei, lineáris algebra elemei, gráfelmélet, ábrázoló geometria), melyek a felsõfokon matematikát tanulók számára tanulmányaik indulását megkönnyítik, ezzel természetesen biztosítják az emelt szintû érettségi letételének lehetõségét.
A tanterv legfontosabb célja a kerettantervben megfogalmazottaknak megfelelõen a rugalmas, fegyelmezett gondolkodásra nevelés, a kreativitás fejlesztése, a tudományos ismeretszerzés módszereinek alkotó módon történõ megismerése. Fontos cél és pozitív motívációs eszköz annak megmutatása, hogy a matematika a kultúrtörténet része, hogy a matematikai ismeretek lehetõvé teszik a világ mélyebb megismerését.Tudós életpályákkal való ismerkedés minta is lehet a tanulók számára saját életpályájuk megválasztásában A matematikai ismeretek alkalmazása, s a megfelelõen fejlett gondolkodás biztosítja több tantárgy megfelelõ szintû megértését, tanulását.
A tantervben fontos cél a tevékenységekkel megérlelt fogalmak kialakítása, majd pontos tudása, az életkornak megfelelõ matematikai nyelv egyre pontosabb használata.
A leírtak érdekében a gondolkodási módszereknek a matematika minden témakörében folyamatosan kell szerepelniük.
Kerettantervi megfelelés
A képzés helyi tanterve az 51/2012. (XII.21.) EMMI rendelet: 3. sz. melléklet: Kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára 3.3.2.1-es sorszámú matematika kerettanterve alapján készült (emelt óraszámú kerettanterv).
A kerettanterv által biztosÃtott 10 %-os szabad mozgástér 9. és 10. évfolyamon a megtanÃtott ismeretek elmélyÃtésére és a gyakorlásra kerül felhasználásra, tehát új tartalmi elemekkel a témák nem bÅ‘vülnek, csak bizonyos résztémákra szánt órakeret került megnövelésre. A 11. és a 12. évfolyamon a megjelölt kerettantervi óraszámhoz képesti 2-2 óranövekménybe pedig részben a kerttantervi tananyagtartalmak pontosabb rögzÃtése, részben pedig új tartalmak kerültek beépÃtése.
A 2013/2014-es tanévtõl a Lovassy László Gimnázium matematika tagozatos képzése a következÅ‘ óraszámokkal indul:
|
9/Ny |
9. |
10. |
11. |
12. |
Osztályfőnöki |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Magyar nyelv és irodalom |
1 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
Matematika |
2,5 |
5 |
5 |
7 |
7 |
Fizika |
2 |
2 |
2 |
||
Informatika |
3,5 |
1 |
1 |
||
Kémia |
2 |
2 |
|||
Biológia - egészségtan |
2 |
2 |
2 |
||
Vizuális kultúra |
1 |
1 |
|||
Ének-zene |
1 |
1 |
|||
Földrajz |
2 |
2 |
|||
Testnevelés és sport |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
1. idegen nyelv |
10 |
5 |
5 |
3 |
3 |
2. idegen nyelv |
8 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Dráma és tánc |
1 |
||||
Etika |
1 |
||||
Művészetek - Vizuális kultúra |
1* |
1 |
|||
Művészetek - Ének-zene |
1* |
1 |
|||
Művészetek - Mozgóképkultúra és médiaismeret |
1 |
||||
Életvitel és gyakorlat |
1 |
||||
Fakultáció |
2 |
2 |
|||
Alap nélküli fakultáció |
2 |
||||
Összesen |
30+1 |
35 |
36 |
35 |
35 |
* 11. évfolyamon a Mûvészetek - Vizuális kultúra és a Mûvészetek - Ének-zene tantárgyak közül a diák az egyiket tanulja. |